Reguleringsplaner i skyløsning

Kart over planer - Klikk for stort bilde

Nå er det enklere å finne reguleringsplaner gjennom arealplaner.no

Eidskog kommune har tatt i bruk Norkart sin skybaserte løsning som heter arealplaner.no for å gi alle som ønsker tilgang på reguleringsplaner. Nå er det mye enklere å få informasjon om hvilke planer som gjelder hvor, hva de styrer og hvilke vedtak som ligger bak. I motsetning til tidligere er den brukervennlig både på mobil, nettbrett og pc. Løsningen vil også benyttes for å gi tilgang på informasjon underveis i planprosesser. Det er søkefunksjoner bl.a. på adresser, plannavn og ulike filtreringer i tillegg til kart.

Løsningene har vært oppe siden våren 2022, men har vært gjennom en omfattende kvalitetskontroll. Det gjenstår fortsatt noen mindre ting, men i hovedsak er det en stor forbedring i forhold til tidligere. På sikt vil også kommuneplanens arealdel legges inn, nyere dispensasjoner skal inn og bruken av arealplaner.no skal utvikles for medvirkning i planprosesser.

Systemet er i bruk av mange andre kommuner både i Innlandet og resten av Norge slik det er mulig å sjekke andre eiendommer av interesse.

Torfinn Smines
Kommuneplanlegger