Veiledning
Hvis du vil slå sammen to eller flere eiendommer, må du ta kontakt med kommunen. Før du gjør det, bør du undersøke i grunnboken at det er tinglyst samme eier på eiendommene. Det må være samme personer med lik eierbrøk som har hjemmel til eiendommene som skal slås sammen. Du må også se om det er tinglyst noen heftelser, som kanskje må slettes eller vike prioritet.
For ytterligere informasjon vedrørende sletting eller prioritetsavklaring angående pant/heftelser, vises det til Kartverkets egen hjemmeside.
Når eiendommene er klare til å slås sammen, må du fylle ut et skjema som heter "Krav om sammenslåing" og sende det til kommunen. Kommunen svarer på spørsmål om utfylling av skjemaet. Kommunen slår eiendommene sammen i matrikkelen. Deretter sender kommunen melding for tinglysing.
Søknaden sendes til:
Eidskog kommune
Postmottak
Pb.94
2231 Skotterud
Behandling
Kommunen vurderer om vilkårene for sammenslåing foreligger. Hvis hjemmelshaver (som fester eller som eier) krever to festegrunner (festenumre) slått sammen, må vedkommende sende kopi av kravet til den/de andre hjemmelshaverne. Disse får en frist på to uker til å uttale seg. Krav om sammenslåing bør ikke sendes til tinglysingsmyndigheten før denne fristen på to uker er over. Det er kommunen som i eiendomsregisteret (matrikkelen) bestemmer hvilke bruksnummer/festenummer som skal bestå og hvilke som skal settes til historiske. Søker kan sette ønske om dette i søknadsskjemaet. Deretter videresender kommunen kravet ditt til Tinglysingen hos Statens Kartverk. De avgjør om vilkårene for sammenslåing er oppfylt og anmerker i så fall sammenslåingen i grunnboken.